Applaus voor jezelf
Lesmethode ter bevordering van de emotionele competentie van kinderen tussen 4 en 7 jaar
Opdrachtgever: Pharos
Periode: 2004
Auteurs: Inge Langendijk-Cissé, Rachel Frankenhuis, Jan Baan
Formaat: docentenboek 17 x 24 cm
ISBN: 90 75955 43 X
Vormgeving docentenboek, werkbladen, lesdoos, cd en dvd hoes, projecthuisstijl
Met Applaus voor jezelf voor 4- tot 7-jarigen is er een serie ontstaan, die de gehele basisschoolperiode omvat. Naast Applaus is er Laat maar zien wie je bent voor de middenbouw en FC de Wereld voor de bovenbouw van de basisschool. Hiermee kunnen leerkrachten werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen die ervaringen met oorlogsgeweld en (gedwongen) migratie in zich meedragen. Vooral asielzoekerskinderen vormen een kwetsbare groep wat betreft een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij hebben vaak veel meegemaakt en ook het leven in een asielzoekerscentrum is meestal niet bevorderlijk voor een gezonde ontwikkeling. De school vormt een belangrijk steunpunt voor hen en het is soms de enige plek waar zij sociale en emotionele ondersteuning kunnen krijgen. De doelen van Applaus voor jezelf zijn bescheiden, namelijk bevordering van de emotionele competentie. Dit betekent dat kinderen leren gevoelens en emoties van zichzelf te herkennen, hieraan een naam te geven en leren om gevoelens en emoties te mogen uiten. Het gaat erom dat kinderen beseffen dat ze er mogen zijn zoals ze zijn, of ze nu blij, boos, verdrietig of bang zijn.